19 April, 2022

Ebru


Merhaba'lar,Mutlu Haftalar!

Nisan'i heyecanla bekleme sebeblerinden biri gunu birlik Ebru-marbling workshopuna katilmakti.En bastan anlatiyorum;

Bir kac ay oncesinde,bize cok yakin olan Cockpit Arts'a gittik Jane ile.O haftasonu acikti tum studyolar,yerel artistler islerini nasil yaptiklarini gostermek,sanatlari ile insanlari tanistirmak icin kendi alanlarini herkese acmisti.Iste o gun Marmor Paperie'nin sahibesi ile tanistik;konustuk,bir kac tane kendi yaptigi sanat eserinden aldik,ben e-maillerimizi iletisim icinde kalmak icin biraktim ve kisa sure sonra belirli gunlere workshop acilacagini belirten e-mail geldi Lucy'den. Param azmis kime ne.hemen aldim kursu ikimize de.



Gun geldi catti,mest olduk 10 kisilik sinifimizda.Lucy once tarihinden bahsetti ki bana cok enteresan geldi.12.yy doneminde Japonya'da dogmus .Suminagashi ya da murekkebin yuzmesi de diyebiliriz.Japoncasi kulaga daha hos gelmiyor mu? Bir daha soyluyorum icimden ve gulumsuyorum yazarken.SU-MI-NA-GASH-HI....Harika! Murekkebin su ile bulusup,cikardigi sekilller.

15.yy'a geldigimizde Ebru -bulut sanati- Turkiye'de ortaya cikiyor ve ordan Iran,Hindistan'a yayiliyor.Kimine gore  en son Turkiye'ye geliyor ve  daha katilasmis su kullaniyor.

16. ve 17.yy'larda Avrupa'ya yayilan Ebru sanati,sadece sayili insan tarafindan biliniyor ve desenlere de kendi ulkelerinin adlarini veriyorlar.Ve bu sanat kitap-defter mucellitliginde(ciltciliginde) kullaniliyor.





Lucy bunlari anlatirken, koleksiyonunda bulunan bazi kitaplari da elimize verip inceletti.O zamana kadar Ebru'nun kitap cilti icin kullanildigini hic duymamistim.



Masalarimiz,boyalarimiz hazirdi.Tarihinden sonra kagit hazirlamaya gectik,ki bunlar kuruduktan sonra baska bir derste kullanilacakti.



Sanirim o gun 6 desen ogrendik,Italyan Damari ve Git-gel (bunu soyleyisini duymaliydiniz) gibi,ki digerlerini hatirlamiyorum.



Kagitlarimizi bandiktan sonra camasir askiligina asip kurumaya biraktik ve sonucu heyecanla bekledik.




Boyanin (biz akrilik kullandik) suda dagilmasi,beyazi olusturmak icin bulasik deterjanli suya fircayi banip,fircadan kagidin uzerine fiskirtip spontene desenler cikarabilmek ayri keyifliydi.Zaten sulu boyada da firca fiskirtmayi cok severim.

Lucy,Istanbullu oldugumu ogrenince bana ayri bir ilgi gosterdi,sorular sordu.Kendisi de Istanbul'u ziyaret etmis ve bu isten bu sanattan para kazandigina inanamiyor ve kendini cok sansli hissediyor.



Kisa sure sonra sanat eserlerimiz evlerimize postalandi.Aldigim en guzel paketti,postadan hep gereksiz seyler geliyor artik,o yuzden bayagi bir sevindirik oldum. Ust fotografta en onde gordukleriniz ilk ve son yaptiklarim ki en kotuleri oldular.En favorimi de defter yaptirdim,Lucy de cok begendi bunu ki ben sabirsizligim sayesinde bu sekli cikardim,fircayi fiskirtmamam gereken yerde fiskirttim ve ikinci renk icin acele ettim.




 Defterimi Defne'me hediye etmeye karar verdim,gunluk yazmayi sevdigi icin benden O'na ozel bir hatira kalsin istedim.Icine ozel bir sey yazacagim.

IG'de ebru ile ilgili bazi hesaplar takip etmeye basladim,belki tatil sonrasi kitini alip evden yapmaya baslarim  diye hayal ediyorum.Diger kagitlarimi da kiz kardeslerim ve annem arasinda paylasip,tipsiz olanlar ile kolaj yapacagim.

Universiteden beri yapmak istedigim birseydi ve bu hayalimi gerceklestirdigim icin cok mutluyum.Sanatin her turlusunu sevsem de,abstract-soyut sanat daha bir ruhuma hitap ediyor.O karmasikligin icindeki gizemi,hissiyati seviyorum. Lucy de benden,fazla duzeni sevmeyenlerden,studyonumu bir gorsen diyordu.Ehhh yani,sanatcisin sen fazla duzen rununu torpiler!

Bu sayade hydro dipping'i de duymus ogrenmis oldum.Daha once de fincan boyamistim oje ile,detaylar icin tiklayabilirsiniz. Tabak da boyamisim.

Kirlenmek guzeldir,ruhu arindiriyor sanki bu sekilde kirlenmek.Dilerim hayatimizdan renk,desen,farkindalik,sabir eksik olmasin.Hayati bunlar dayanilabilir ve yasanilabilir kiliyor.

Iyi gecsin haftanin geri kalani,kolay gelsin.

4 comments: